Διαρκής Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων – «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις»

Ομιλία στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις»

 

Το πλήρες κείμενο

 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Κάθε νομοσχέδιο για την Παιδεία, προκαλεί πάντα έντονο ενδιαφέρον, συζητήσεις, αντιπαραθέσεις και διάλογο.

Και είναι θεμιτό και χρήσιμο αυτό, διότι η μεγάλες συναινέσεις στην παιδεία είναι απαραίτητες για να αποκτήσουμε επιτέλους ένα σταθερό σύστημα που δεν θα αλλάζει ανά κυβέρνηση ή ανά Υπουργό.

Ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΚΕ αποφάσισαν ότι ο εποικοδομητικός διάλογος δεν τους αφορά. Προτίμησαν να σηκώσουν την «παντιέρα ράσα», και αντί για προτάσεις και θέσεις να αντιπαρατεθούν με κραυγές και τσιτάτα, για ισοπέδωση της παιδείας, για κομματικό κράτος στην εκπαίδευση για στοχοποίηση εκπαιδευτικών και άλλα πομπώδη και λαϊκίστικα.

Η πραγματικότητα βεβαίως είναι ξεκάθαρη και είναι μία: Αυτό που κάνουμε είναι η πιστή εφαρμογή του προγράμματος για το οποίο ο ελληνικός λαός μας ψήφισε και το οποίο με συνέπεια λόγων και πράξεων νομοθετούμε.

Έτσι, όπως και στα προηγούμενα νομοσχέδια, για την δια βίου εκπαίδευση, το Πανεπιστημιακό άσυλο, την ελάχιστη βάση εισαγωγής και τόσα άλλα, το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, έρχεται να νομοθετήσει μελετημένα και τολμηρά για να θεραπεύσει προβλήματα και παθογένειες δεκαετιών.

Και εδώ επιτρέψετε μου να κάνω μια παρένθεση για την πρόσφατη παραφιλολογία για τα πανεπιστήμια και τα κροκοδείλια δάκρυα τις αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Έχετε κάνει αντιπολιτευτική σας σημαία, πατώντας ξεδιάντροπα επάνω στην αγωνία των νέων παιδιών, την μη εισαγωγή δεκάδων χιλιάδων (δεν έχετε καταλήξει μεταξύ σας πόσων) παιδιών στα πανεπιστήμια.

Και είναι χαρακτηριστικό αυτό, της νοοτροπίας που σας διακατέχει και του χάσματος που μας διαχωρίζει. Της νοοτροπίας σας δηλαδή  για εξίσωση όλων προς τα κάτω. Του μίσους σας για την αριστεία και της αγάπης σας για την ελάχιστη προσπάθεια.

Το ζητούμενο στο πανεπιστήμιο κύριες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, δεν είναι να μπεις. Είναι να βγείς!

Πιο είναι το νόημα της εισαγωγής στο πανεπιστήμιο, αν δεν έχεις τα εφόδια για να περατώσεις τις σπουδές. Γιατί να εγκλωβιστείς για χρόνια σε μια διαδικασία που δεν θα σου προσφέρει τα απαιτούμενα για την πρόοδο της ζωής σου;  Δεν υπάρχουν άλλες επιτυχημένες σταδιοδρομίες ζωής να ακολουθήσεις;

Εμείς δίνουμε πολλές διεξόδους, ώστε κάθε νέος να μπορέσει να βρει τον δρόμο που του ταιριάζει, να αναπτύξει τις δεξιότητές του, να πραγματώσει τις φιλοδοξίες του και να γίνει χρήσιμος στη χώρα και στο κοινωνικό σύνολο.

Θα ήταν και για εμάς εύκολο πχ στην Αχαΐα να ζητάμε να γεμίσουν τα πανεπιστήμια και οι σχολές με χιλιάδες φοιτητές για να κινούνται η τοπικές οικονομίες. Προτιμούμε όμως να είμαστε ωφέλιμοι, παρά αρεστοί.

Εσείς προφανώς προτιμάτε να χαϊδεύεται αυτιά και να εγκλωβίζετε νέους στα πανεπιστήμια σπαταλώντας τον χρόνο, το χρήμα και τα όνειρά τους.

 

Κυρίες και κύριοι

Αν έπρεπε να περιγράφει το νομοσχέδιο με δύο λέξεις, αυτές θα ήταν αυτονομία και αξιολόγηση.

Στον πυρήνα αυτού του σχεδίου έχουμε από την μία μεριά  την αυτονομία και την εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς μας, στα στελέχη μας και στις δομές μας και από την άλλη την μεγαλύτερη λογοδοσία, την διαφάνεια και την αξιολόγηση τους.

Οι δύο αυτοί πόλοι είναι αλληλένδετοι και εξασφαλίζουν πως οι εκπαιδευτικοί μας θα μπορούν να αναπτύσσουν την δημιουργικότητα και την πρωτοβουλία τους και παράλληλα θα αξιολογούνται για αυτό και θα επιμορφώνονται, ώστε να το πετυχαίνουν ακόμα καλύτερα.

Προωθούμε μια νέα φιλοσοφία διοίκησης και εκπαίδευσης αποκεντρωμένη και ελεύθερη. Που δεν περιορίζεται στις αποφάσεις του εκάστοτε Υπουργείου αλλά δίνει την δύναμη και την ευθύνη στα σχολεία και στους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι γνωρίζουν καλά και την δουλειά τους και τα παιδιά μας.

Διαθέτουμε εξαιρετικούς δασκάλους και καθηγητές, με άρτιες σπουδές και κατάρτιση, αλλά τόσα χρόνια δεν τους δίνουμε τον χώρο και τα εργαλεία για να μεταδώσουν τη γνώση τους, να κεντρίσουν το ενδιαφέρον, να ανοίξουν τους ορίζοντες των παιδικών μυαλών.

Είναι δυνατόν εμείς οι αιρετοί, οι βουλευτές και υπουργοί, να γνωρίζουμε καλύτερα από αυτούς, πώς πρέπει να γίνεται η εκπαίδευση, η εξέταση και η αξιολόγηση των μαθητών;

Κατηγορηματικά ΟΧΙ

Όσο, πιο κοντά στον μαθητή λαμβάνονται οι αποφάσεις, τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα. Αποκεντρώνουμε λοιπόν το σύστημα, προωθούμε την σύνθεση των απόψεων, την κριτική σκέψη, τα πολλαπλά συγγράμματα, τις νέες τεχνολογίες, για να δώσουμε την δύναμη επιλογής στους εκπαιδευτικούς μας.  Σε αυτούς που πραγματικά ξέρουν τους μαθητές από πρώτο χέρι και γνωρίζουν τις ανάγκες, τα θέλω και τις ικανότητές τους.

Τους εμπιστευόμαστε καθημερινά με τα παιδιά μας. Πώς γίνεται να μη τους δίνουμε και την εμπιστοσύνη να τα εκπαιδεύσουν;

 

Την αυτονομία και την εμπιστοσύνη αυτή την συνοδεύουμε με αυξημένη λογοδοσία και βεβαίως από αξιολόγηση σε κάθε στάδιο, βαθμίδα και θέση.

Και ειλικρινά δεν καταλαβαίνω γιατί προσπαθεί η αντιπολίτευση στο δημόσιο διάλογο να το θέσει ως κόκκινη γραμμή, την στιγμή που δε το θέτουν έτσι ούτε οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί!

Πού δεν υπάρχει αξιολόγηση;!

  • Ο ιδιωτικός υπάλληλος αξιολογείται συνεχώς από τον εργοδότη του.
  • Ο επιχειρηματίας από τους πελάτες του
  • Οι καταστηματάρχες καθημερινά από τους καταναλωτές τους
  • Εμείς οι βουλευτές διαρκώς από τους συμπολίτες μας
  • Εντέλει ο καθένας μας αξιολογεί και ο ίδιος τον εαυτό του, για να δει τα λάθη του να τα διορθώσει και να γίνει καλύτερος. Πώς αλλιώς;

 

Γιατί λοιπόν είναι κόκκινη γραμμή το να αξιολογηθούν οι εκπαιδευτικοί; Θα τολμούσα να σας πω, ότι εδώ δεν υπάρχει καν κάτι καινοτόμο από πλευράς μας. Το αυτονόητο θεσμοθετούμε, αυτό που γίνεται στο 90% των χωρών της Ευρώπης και που νομίζω πως ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και υπάρχει η αναγκαία κοινωνική συναίνεση, για  να γίνει και στη χώρα μας

Και είναι μια αξιολόγηση θετική, με χαρακτήρα ενισχυτικό και όχι τιμωρητικό. Είναι μια αξιολόγηση που οδηγεί στην επιμόρφωση. Στην διόρθωση δηλαδή των όποιων αδύνατων σημείων, που θα οδηγήσουν τελικά τον φιλότιμο εκπαιδευτικό, σε μια πολύ καλύτερη, επόμενη αξιολόγηση.

Καμία απόλυση, καμία ποινή δεν προκύπτει και άλλωστε δεν θα είχε και το επιθυμητό αποτέλεσμα, που δεν είναι άλλο από τη βελτίωση των εκπαιδευτικών, για τη βελτίωση της παρεχόμενης παιδείας και εντέλει τη βελτίωση των νέων Ελλήνων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι

Όλα τα παραπάνω θα ήταν μικρότερης σημασίας, αν δεν συνοδευόταν και από σταθερό μόνιμο προσωπικό που να έχει κίνητρο να προοδεύει, να εξελίσσεται και να επιμορφώνεται τακτικά και δια βίου. Το ανθρώπινο δυναμικό, είναι η κινητήριος δύναμη κάθε μεταρρύθμισης και ο μοχλός κάθε προόδου.

Γι αυτό, μετά τους 4500 διορισμούς στην ειδική αγωγή προχωρούμε μετά από 12 χρόνια σε 11.700 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών που θα ενδυναμώσουν και θα ενισχύσουν τα σχολεία και τις δομές μας με ικανά στελέχη.

 

Τέλος, και σημαντικότερο, προχωρούμε στην νομοθέτηση αυτή μαζί με την μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων. Οι κοινωνία είναι μαζί μας σε αυτές τις μεταρρυθμίσεις. Το αποδεικνύουν τα 1300 σχόλια στην διαβούλευση, η εποικοδομητική συνεισφορά φορέων και κομμάτων, το μαρτυρά και η έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα και καταδεικνύει την μεγάλη κοινωνική σύγκλιση.

Η Ελλάδα είναι έτοιμη για γενναίες, ουσιαστικές αλλαγές και η Κυβέρνηση είναι έτοιμη να τις υλοποιήσει.